Geweldloze communicatie
introductie video: Verbindende communicatie
Respectvolle, verbindende en duurzame communicatie
Naar het model van Geweldloze Communicatie van Rosenberg Geweldloos wordt niet alleen geassocieerd met het afwezig zijn van agressie, maar met een respectvolle communicatie waarin veroordelingen, verwijten, vergelijkingen, moraliseringen verbannen worden.
Hartelijke en respectvolle communicatie : daar beleven wij allen deugd aan. Een vriendelijk woord, een hartelijk compliment, een rustige, begripvolle reactie als je zelf explosief aan het reageren bent, het werkt hartverwarmend.
Ben je je bewust van het onderscheid tussen geven vanuit je hart en geven vanuit je schuldgevoel?
Zoek je een manier om je zonder oordeel uit te drukken?
Zoek je een manier om respectvol te blijven zelfs al ben je geïrriteerd?
Zoek je naar een communicatie waarbij je je niet hoeft te verdedigen of terug te trekken?
Weet je niet goed hoe je gevoelens te communiceren?
Het concept van de geweldloze communicatie van Rosenberg opent de gesloten deuren in jezelf en in de ander . Je krijgt het inzicht dat je nodig hebt om daar waar je de mist in gaat, je opnieuw te oriënteren.
Vier elementen doorkruisen voortdurend je communicatie: je neemt waar, je voelt, je onderliggende behoefte is al dan niet vervuld, en je nodigt de ander uit iets voor jou te doen of te overwegen.
Deze vier elementen zijn essentieel om in verbinding te blijven met jezelf en met de ander. Onze aangeboren vaardigheid van empathie – in de vorm van zelfempathie en stille empathie is ‘de specie’ van verbindende communicatie.
Vaak ben je in de ban van veroordelingen, vergelijkingen, van verwijten, van strijd. En toch beschikt iedereen over voldoende capaciteit, talent en betrokkenheid om zich adequaat uit te drukken. Het is een taal en betrokkenheid ontwikkelen die je als persoon doet groeien en die de kwaliteit van je relaties aanzienlijk verbetert. Een must in een tijd waar “communicatie” zo centraal staat.
De pijlers van dit gedachtegoed zijn:
- Leren waarnemen zonder oordeel
- Helderheid krijgen over welke behoeftes/waarden voor jou het belangrijkst of meest essentieel zijn
- Empathie voor de behoeftes/waarden die voor de ander het belangrijkst of meest essentieel zijn
- Stap(pen) zetten om tot een win-winsituatie te komen
Het vraagt inzicht en oefening om respectvol te leren communiceren zonder de verbinding met jezelf of de ander te verliezen.